2021-11-23 14:30Pressmeddelande

Möten går aldrig ur tiden, de följer den

MötestrenderMötestrender

Svenska Möten firar 40 år och ger dig framtidens mötestrender: regenerativt, anknytande och syftesdrivet.

Vi har gått från 80-talets bjudkonferens med fest och dans, till 90-talets åtstramning med regelverk och krav på mötestimmar. 00-talet var teambuildingens årtionde: tillitsövningar, ribbåt och bollhav. På 10-talet går vi från monolog till dialog, möteskultur blir ett begrepp och mötet ett ledarskapsverktyg. 20-talets möte domineras av digitalisering; teknik utvecklas i rasande fart och covidpandemin skyndade på.

Just nu trendar:

  • hybridmöten. Är i en kraftig utvecklingsfas och vi kommer se olika hybridmöten utvecklas. De kräver mer planering och logistisk finess, och det är en utmaning för mötesledaren att behandla alla deltagare likvärdigt.
  • externa mötesrum. Kontorsytorna krymper men behovet att samlas kvarstår. Det ger en ökad efterfrågan på
  • superflexibla möteslokaler och företag kommer börja abonnera på syftesanpassade externa utrymmen.

– Mötesbokningarna har exploderat sedan Folkhälsomyndigheten gav klartecken att gå tillbaks till jobbet. Den ofrivilliga isoleringen har inte bara skapat ett behov av att träffas, det har inneburit att vi hunnit reflektera och lära oss nya beteenden. När den första glädjeyran har lagt sig kommer vi få se hur mötet reformeras och anpassas efter nya insikter och behov , säger Bibi Rydbacken, marknads- och kommunikationschef, Svenska Möten

Framtidens möten – 3 starka trender

1. Regenerativa möten.
I ett framtida regenerativt samhälle där allt är en del av ett evigt och hållbart kretslopp blir ”att regenerera”, dvs återskapa, ett centralt begrepp. Även mötesplanerare och mötesplatser måste se över hur mötet kan bli en del av detta kretslopp – hur de ska ge tillbaka och efterlämna ett positivt avtryck.

2. Anknytande möten.
Framtidens möten kommer involvera alla våra sinnen för en förhöjd upplevelse och fördjupad anknytning inom gruppen. Upplevelser som involverar alla sinnen stärker relationer och är ett naturligt nästa steg för att bygga företagskultur och starka team.

3. Syftesdrivna möten.
Vikten av ett tydligt syfte för varje möte har vi pratat om länge. Men nu höjs ribban. Hur är vi en del av det här mötet och hur ska vi bidra till det? är frågor som enskilda mötesdeltagare kommer ställa sig framöver vilket ställer högre krav på företagens mötespolicy och kultur samt den enskilda mötessamordnaren.



Om Svenska Möten

Svenska Möten hjälper företag och organisationer att utvecklas genom att ta tillvara på kraften i det personliga mötet. Svenska Möten grundades 1981 och ägs gemensamt av över 130 mötesanläggningar runt om i Sverige. Samtliga anläggningar är certifierade enligt höga kvalitetskrav och Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem. www.svenskamoten.se

Kontaktpersoner

Bibi Rydbacken
Marknads- och kommunikationschef
Bibi Rydbacken